PT - JOURNAL ARTICLE AU - Culková, Dita TI - Tendence vyhledávat mimořádné prožitky jako faktor ovlivňující učení DP - 2015 Jun 1 TA - e-Pedagogium PG - 116--130 VI - 15 IP - 3 AID - 10.5507/epd.2015.039 IS - 12137758 AB - Studie pojednává o tendenci vyhledávat mimořádné prožitky v souvislosti s učením žáka gymnázia s rozšířenou sportovní přípravou a tělesnou výchovou. Vyhledávání mimořádných prožitků je chápáno v pojetí Zuckermana (1994) a je rozděleno na vyhledávání napětí a dobrodružství, na oblast smyslových zážitků, odolnost vůči nudě a oblast respektování norem. Studie seznamuje s teoretickými souvislostmi tendence vyhledávat mimořádné prožitky, které mohou přímo či nepřímo souviset s učebním procesem. Zjišťuje, že chlapci mají statisticky významně vyšší míru tendence vyhledávat mimořádné prožitky, a že dívky všeobecně zaměřených gymnaziálních tříd mají tuto tendenci výrazně nižší než chlapci a než dívky sportovních tříd. Studentky všeobecných tříd netouží po nových a intenzivních zážitcích, což může mít vliv na jejich učení. Chlapci nejvíce vyhledávají napětí a dobrodružství a smyslové zkušenosti, nejméně respektují normy a nedobře snáší nudu. Zohlednění vyhledávání mimořádných prožitků v procesu učení může celý proces zkvalitnit, především může přispět k pochopení a případnému zlepšení učení u tzv. "zlobivých" žáků, jejichž "nežádoucí" chování může být způsobeno právě zvýšenou potřebou mimořádných prožitků.