RT Journal Article SR Electronic A1 Čermáková, Markéta T1 K Deweyho pojetí dějin a jejich výuky JF e-Pedagogium YR 2015 VO 15 IS 3 SP 50 OP 55 DO 10.5507/epd.2015.033 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-201503-0006.php AB V textu je připomenuto několik postřehů, které John Dewey věnoval problematice dějin a jejich výuky v Demokracii a výchově a Rekonstrukci ve filosofii. Dewey ukazuje, že vztah k minulosti by se měl formovat jako nezbytná součást školní výuky, neboť je jednou z hlavních podmínek možnosti výchovy a komplexního vzdělání. Naznačuje také, že je třeba přehodnotit dosavadní způsoby myšlení a výklady toho, co je pravdivé a hodnotné. Východiskem tohoto příspěvku je Deweyho přesvědčení, že je-li v základu našeho života změna, musí být i pedagogika pozorná především k tomu, co je skryto pod povrchem právě se dějících událostí. Znalost dějin je z logiky tohoto přesvědčení zcela zásadní - může inspirovat k hledání a nalézání skutečného významu problémů současnosti, které pro zaujetí "aktualitou" nebo pro předsudečnost okamžiku nejsme schopni vidět a jednoduše je přehlížíme.