PT - JOURNAL ARTICLE AU - Čermáková, Markéta TI - K Deweyho pojetí dějin a jejich výuky DP - 2015 Jun 1 TA - e-Pedagogium PG - 50--55 VI - 15 IP - 3 AID - 10.5507/epd.2015.033 IS - 12137758 AB - V textu je připomenuto několik postřehů, které John Dewey věnoval problematice dějin a jejich výuky v Demokracii a výchově a Rekonstrukci ve filosofii. Dewey ukazuje, že vztah k minulosti by se měl formovat jako nezbytná součást školní výuky, neboť je jednou z hlavních podmínek možnosti výchovy a komplexního vzdělání. Naznačuje také, že je třeba přehodnotit dosavadní způsoby myšlení a výklady toho, co je pravdivé a hodnotné. Východiskem tohoto příspěvku je Deweyho přesvědčení, že je-li v základu našeho života změna, musí být i pedagogika pozorná především k tomu, co je skryto pod povrchem právě se dějících událostí. Znalost dějin je z logiky tohoto přesvědčení zcela zásadní - může inspirovat k hledání a nalézání skutečného významu problémů současnosti, které pro zaujetí "aktualitou" nebo pro předsudečnost okamžiku nejsme schopni vidět a jednoduše je přehlížíme.