RT Journal Article SR Electronic A1 Strouhal, Martin T1 Je formování dějinného vědomí vychovatelským úkolem? Nietzschovská inspirace pro dnešní dobu JF e-Pedagogium YR 2015 VO 15 IS 3 SP 7 OP 16 DO 10.5507/epd.2015.029 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-201503-0002.php AB Text pojednává o tom, jak lze uvažovat o různých možnostech tématizace minulosti a jejího studia. Východiskem pro toto pojednání je druhá Nietzschova Nečasová úvaha, v níž mluví o nejednoznačnosti způsobů dějinného porozumění a ukazuje významovou škálu přístupů k historii jako vědě. Snaží se ukázat, že vědomí této nejednoznačnosti je důležité jak pro bádání v obecných dějinách, tak pro studium dějin výchovy a vzdělávání. Z Nietzschových reflexí vyvozuje závěr týkající se vychovatelského významu studia nejen pedagogické minulosti: poznávání historie nás konfrontuje s naší osobní odpovědností, protože minulost, kterou studujeme za účelem porozumění naší přítomnosti, se skrze tyto způsoby rozumění stále děje.