PT - JOURNAL ARTICLE AU - Strouhal, Martin TI - Je formování dějinného vědomí vychovatelským úkolem? Nietzschovská inspirace pro dnešní dobu DP - 2015 Jun 1 TA - e-Pedagogium PG - 7--16 VI - 15 IP - 3 AID - 10.5507/epd.2015.029 IS - 12137758 AB - Text pojednává o tom, jak lze uvažovat o různých možnostech tématizace minulosti a jejího studia. Východiskem pro toto pojednání je druhá Nietzschova Nečasová úvaha, v níž mluví o nejednoznačnosti způsobů dějinného porozumění a ukazuje významovou škálu přístupů k historii jako vědě. Snaží se ukázat, že vědomí této nejednoznačnosti je důležité jak pro bádání v obecných dějinách, tak pro studium dějin výchovy a vzdělávání. Z Nietzschových reflexí vyvozuje závěr týkající se vychovatelského významu studia nejen pedagogické minulosti: poznávání historie nás konfrontuje s naší osobní odpovědností, protože minulost, kterou studujeme za účelem porozumění naší přítomnosti, se skrze tyto způsoby rozumění stále děje.