PT Journal AU Strouhal, M TI Je formovani dejinneho vedomi vychovatelskym ukolem? Nietzschovska inspirace pro dnesni dobu SO e-Pedagogium PY 2015 BP 7 EP 16 VL 15 IS 3 DI 10.5507/epd.2015.029 DE dejiny; troji pojeti historie; dejinne vedomi; smysl minuleho; historicke vzdelani AB Text pojednava o tom, jak lze uvazovat o ruznych moznostech tematizace minulosti a jejiho studia. Vychodiskem pro toto pojednani je druha Nietzschova Necasova uvaha, v niz mluvi o nejednoznacnosti zpusobu dejinneho porozumeni a ukazuje vyznamovou skalu pristupu k historii jako vede. Snazi se ukazat, ze vedomi teto nejednoznacnosti je dulezite jak pro badani v obecnych dejinach, tak pro studium dejin vychovy a vzdelavani. Z Nietzschovych reflexi vyvozuje zaver tykajici se vychovatelskeho vyznamu studia nejen pedagogicke minulosti: poznavani historie nas konfrontuje s nasi osobni odpovednosti, protoze minulost, kterou studujeme za ucelem porozumeni nasi pritomnosti, se skrze tyto zpusoby rozumeni stale deje. ER