PT - JOURNAL ARTICLE AU - Janštová, Vanda AU - Jáč, Martin AU - Dvořáková, Radka Marta TI - Faktory motivující žáky středních škol k zájmu o obor biologie a účasti v předmětových soutěžích s biologickou tematikou DP - 2015 Feb 1 TA - e-Pedagogium PG - 56--71 VI - 15 IP - 1 AID - 10.5507/epd.2015.006 IS - 12137758 AB - V ČR dlouhodobě ubývá žáků, kteří mají zájem o studium přírodovědných oborů. Proto je důležité zjistit, jak žáky k zájmu o studium přírodních věd motivovat. Ty, kteří zájem o daný obor projeví, je pak dobré vhodně podporovat: nabídnout jim například účast v předmětových olympiádách, zapojení se do Středoškolské odborné činnosti nebo odborných volnočasových aktivit. Žáky, kteří takto zájem o biologii projevili, jsme oslovili, abychom mohli identifikovat podněty, které je k biologii přivedly a dále charakterizovat jejich postoje a zájmy. Na základě rozhovorů s 11 účastníky Biologické olympiády byl sestaven komplexní dotazník, který byl použit v další fázi výzkumu. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 154 žáků středních škol. Výsledky ukázaly, že to byli často rodiče, kdo v žácích inicioval zájem o přírodu, jejich profese ale neměla na tuto skutečnost vliv. Řešitelé Biologické olympiády kladněji hodnotili školní předměty chemii a fyziku (ale ne biologii), než ostatní žáci. Také v porovnání s ostatními žáky lépe hodnotili molekulární a buněčnou biologii. Ti, kteří v Biologické olympiádě nesoutěžili, naopak lépe hodnotili většinově oblíbenou biologii člověka. Dalším zajímavým zjištěním je fakt, že řešitelé Ústředního kola Biologické olympiády se začali aktivně zajímat o přírodu již v předškolním věku, na rozdíl od ostatních žáků.