PT - JOURNAL ARTICLE AU - Vodičková, Kateřina AU - Kostelecká, Yvona TI - DP - 2014 Aug 1 TA - e-Pedagogium PG - 38--51 VI - 14 IP - 4 AID - 10.5507/epd.2014.040 IS - 12137758 AB - Pro žáky-cizince je klíčové ovládnutí druhého jazyka, v našem případě češtiny, mimo jiné proto, aby se mohli začlenit do procesu vzdělávání. Aby bylo možné zacílit jazykovou výuku podle potřeb žáků, je nutné určit, které řečové dovednosti, resp. které dílčí kompetence v rámci komunikační kompetence je záhodno rozvíjet. Za tímto účelem byl vyvinut diagnostický test pro 1. a 2. stupeň základních škol. Ačkoliv se nejedná o test tzv. vysoké důležitosti, je zásadní, aby se jednalo o nástroj validní, reliabilní a praktický, aby měl pozitivní vliv na výuku, na žáky-cizince, na jejich učitele i na společnost. V tomto článku diagnostický nástroj představujeme, dokládáme jeho kvality a nastiňujeme další vývoj testu.