PT - JOURNAL ARTICLE AU - Čermáková, Markéta TI - Pedagogika jako věda a jako společenský úkol - inspirace z myšlenkové dílny Johna Deweyho DP - 2014 Jun 1 TA - e-Pedagogium PG - 25--34 VI - 14 IP - 3 AID - 10.5507/epd.2014.026 IS - 12137758 AB - Cílem příspěvku je připomenout několik myšlenek Johna Deweyho, jež mají souvislost se soudobými úvahami o obecné pedagogice. Jde zejména o otázku vlivu podstatných společenských změn na výchovnou praxi a na budování pedagogické teorie. Zrychlující se dynamika rozvoje v ekonomické i technické oblasti vyvolává nové společenské potřeby. V edukační teorii hraje stále větší roli vliv sociální prostředí, ve kterém člověk vyrůstá. Text konstatuje, že Dewey jako první systematicky pokládal společenské prostředí za specifické východisko i hybnou sílu mentálního a emocionálního rozvoje dítěte, za živnou půdu pro jeho další rozvoj a vzdělávací možnosti. Deweyovské propojení teorie výchovy s analýzou sociálního prostředí implikuje odmítnutí pokusů o nezávislost pedagogiky na jiných vědních disciplínách a na filosofii. Text rovněž připomíná Deweyho názor, že výchovné a vzdělávací aspekty nejsou vlastní pouze situacím ve škole, ale i běžnému životu. V (post)moderní době se však ono edukační prostředí neustále proměňuje, a tak je dodnes živá a otevřená Deweyho otázka: lze (příp. jak) formulovat nosné a perspektivní výchovné cíle pro neustále se měnící a diverzifikovanou společnost?