PT Journal AU Nabelkova, J Sabova, M TI Uplatneni aktivizacnich metod uciteli stredni odborne skoly - analyza vyucovaci hodiny SO e-Pedagogium PY 2013 BP 94 EP 118 VL 13 IS 3 DI 10.5507/epd.2013.035 DE vyucovani; vyzkum vyucovani; vyucovaci predmety; vyukove metody; faze vyuky; organizacni formy; strukturovane pozorovani; aktivizacni metody vyuky; metodologie vyzkumu AB Prispevek prinasi empiricke vysledky tykajici se vyzkumneho setreni vyucovacich hodin a nabizi pohledy na vyucovani v jednotlivych predmetech konkretni skoly. Hlavni pozornost je zamerena na uplatneni aktivizacnich metod vyuky. Analyza procesu vyucovani se zabyva obecnymi didaktickymi kategoriemi: vyukovymi metodami, organizacnimi formami a fazemi vyuky. Zjistene zavery slouzi jako vychodisko pro mezipredmetove srovnani. Prispevek se zameruje na soucinnost pedagogicke teorie a ucitelske praxe s cilem prinest podnety pro vyuku prostrednictvim jeji analyticke reflexe. Jako hlavni metoda bylo pouzito prime strukturovane pozorovani vyuky. Souhrnem lze konstatovat, ze vyuka na konkretni skole probiha ve dvou odlisnych rovinach. Rovina vyuky vseobecne vzdelavacich predmetu, kde silne dominuje frontalni organizacni forma s prevahou klasickych vyukovych metod a vyuka predmetu odbornych, kde se objevuje vyuziti komplexnich vyukovych metod a jinych forem prace s zaky. Zjistene zavery maji doporucujici i evaluacni charakter. ER