RT Journal Article SR Electronic A1 Machů, Eva A1 Barnetová, Jana T1 Sociální pozice nadaných žáků 5. tříd ZŠ v kolektivu vrstevníků: srovnání výzkumných dat z let 2002/2003 a 2011/2012 JF e-Pedagogium YR 2013 VO 13 IS 3 SP 53 OP 67 DO 10.5507/epd.2013.032 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-201303-0005.php AB Článek prezentuje výzkum zabývající se vybranými problémy nadaných žáků a jejich sociální pozicí v kolektivu vrstevníků běžné základní školy, a to pohledem učitele, ale i nadaného žáka. Tato současná data jsou srovnána s daty získanými ve školním roce 2002/2003 pomocí studie ELSPAC. Výzkumnými nástroji byly dva typy dotazníků: Dotazník pro učitele a Dotazník dítěti, zadávané nadaným žákům ve školním roce 2002/2003 a 2011/2012. Výzkumným souborem byli žáci pátých tříd, které třídní učitelé hodnotili ve vybraných intelektových dovednostech. K výsledkům výzkumu patří např. významné navýšení vybraných problémů nadaných dětí a zhoršení jejich sociální pozice.