RT Journal Article SR Electronic A1 Ješina, Ondřej A1 Miklánková, Ludmila A1 Vyhlídal, Tomáš A1 Kudláček, Martin T1 Zvyšování kompetencí učitelů 1. stupně základní školy pro zařazení žáka se speciálními vzdělávacími potřebami do školní tělesné výchovy JF e-Pedagogium YR 2013 VO 13 IS 3 SP 38 OP 52 DO 10.5507/epd.2013.031 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-201303-0004.php AB Pohybové aktivity jsou přirozenou a důležitou součástí života dětí, a to včetně dětí s různými typy zdravotního postižení. Významnou roli při podpoře integrace žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (resp. zdravotním postižením) do pohybových aktivit, prováděných v rámci realizace školních vzdělávacích programů, sehrává osoba pedagoga. Vědomostí a dovedností učitele z této oblasti patří mezi limitující faktory rozsahu a efektivity integrace. Cílem dílčího šetření byl monitoring a analýza názorů studentů oboru Učitelství 1. stupně základních škol Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci na koncepci, obsah a začlenění nového studijního předmětu, zaměřeného na základy aplikovaných pohybových aktivit (APA), do systému vzdělávání v oblasti tělesné výchovy u daného oboru. Tato výuka byla koncipována a realizována Fakultou tělesné kultury UP v rámci řešení projektu Příprava pro tělesnou výchovu osob s postižením, CZ.1.07/2.2.00/15.0336. Ke sběru dat byla užita anketa, kde studenti vyjádřili svůj názor prostřednictvím desetibodové škály. Data byla zpracována metodou frekvenčního výskytu odpovědí a percentuelně. Byla provedena komparace názorů studentů prezenční formy a kombinované formy studia. Z výsledků jednoznačně vyplývá požadavek trvalého začlenění studijního předmětu rozšiřujícího vědomosti a dovednosti v oblasti APA do studijního plánu oboru učitelství pro 1. stupeň základních škol. Studenti si uvědomují nutnost prohloubení poznatků z této oblasti, které by se ale neměly omezovat pouze na vyučovací jednotku tělesné výchovy. Studenti kombinované formy studia podporují větší rozsah výuky v oblasti aplikovaných pohybových aktivit v rámci pregraduální přípravy učitelů 1. stupně základních škol.