PT Journal AU Kota, J TI Profesionalizace stredoskolskych profesoru - od skromnych pocatku k rozvinutym aktivitam SO e-Pedagogium PY 2012 BP 35 EP 49 VL 12 IS 3 DI 10.5507/epd.2012.034 DE Profesionalizace ucitelstva; stredoskolsky ucitel; skolske zakony; spolkova cinnost ucitelstva AB Clanek tematizuje v historicko-sociologickem pohledu vybrane momenty v profesionalizaci stredoskolskych profesoru ve druhe polovine 19. stoleti a v prvni polovine 20. stoleti. Duraz je kladen na sebeuvedomovaci procesy odehravajici se prostrednictvim formovani ucitelskych organizaci a vlastniho tisku, v nemz se vedle odbornych zalezitosti projednavala i rada otazek profesniho rustu. Na formovani ucitelstva mely vliv i promeny skoly a skolske zakony. Autor poukazuje na realne procesy postupneho naplneni pozadavku na utvareni profesionality v moderni spolecnosti. ER