RT Journal Article SR Electronic A1 Mikesková, Šárka T1 Oblíbenost vyučovacích postupů u žáků 1. stupně základní školy JF e-Pedagogium YR 2012 VO 12 IS 1 SP 109 OP 126 DO 10.5507/epd.2012.008 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-201201-0008.php AB Studie, která má charakter výzkumné sondy, analyzuje problematiku oblíbenosti vyučovacích postupů u žáků 1. stupně základní školy. Přináší seřazení výukových postupů podle oblíbenosti u žáků a tento názor srovnává s domněnkami učitelů o představách žáků. Cílem výzkumu bylo získat představu o tom, které vyučovací postupy žáci upřednostňují a které odsouvají do pozadí. Respondenty výzkumného šetření bylo dvacet pět žáků ze 4. a 5. tříd základní školy a 12 pedagogů vyučujících na 1. stupni základní školy. Pro daný výzkum byla zvolena metoda dotazování. Formou dotazníku se sémantickým diferenciálem byly zjišťovány názory žáků a pedagogů na výukové strategie. Škála didaktických metod a organizačních forem používaných ve výuce je velmi široká. Pro daný výzkum bylo vybráno sedm činností, které se během vyučování nejčastěji objevují. Tyto činnosti byly podrobněji popsány v dotazníku pro daný výzkum jako typy vyučovacích hodin. V průběhu výzkumného šetření tyto různě koncipované vyučovací hodiny respondenti hodnotili. Pomocí škály udělovali jednotlivým typům vyučovacích hodin podle oblíbenosti body. Po zpracování výsledků výzkumného šetření byly vyučovací strategie seřazeny podle oblíbenosti u jednotlivých skupin dotazovaných. Názory žáků byly konfrontovány s představami pedagogů o preferenci vyučovacích postupů žáky.