PT Journal AU Mikeskova, S TI Oblibenost vyucovacich postupu u zaku 1. stupne zakladni skoly SO e-Pedagogium PY 2012 BP 109 EP 126 VL 12 IS 1 DI 10.5507/epd.2012.008 DE Preferovane vyucovaci postupy; vyucovaci hodina; pedagog; zak AB Studie, ktera ma charakter vyzkumne sondy, analyzuje problematiku oblibenosti vyucovacich postupu u zaku 1. stupne zakladni skoly. Prinasi serazeni vyukovych postupu podle oblibenosti u zaku a tento nazor srovnava s domnenkami ucitelu o predstavach zaku. Cilem vyzkumu bylo ziskat predstavu o tom, ktere vyucovaci postupy zaci uprednostnuji a ktere odsouvaji do pozadi. Respondenty vyzkumneho setreni bylo dvacet pet zaku ze 4. a 5. trid zakladni skoly a 12 pedagogu vyucujicich na 1. stupni zakladni skoly. Pro dany vyzkum byla zvolena metoda dotazovani. Formou dotazniku se semantickym diferencialem byly zjistovany nazory zaku a pedagogu na vyukove strategie. Skala didaktickych metod a organizacnich forem pouzivanych ve vyuce je velmi siroka. Pro dany vyzkum bylo vybrano sedm cinnosti, ktere se behem vyucovani nejcasteji objevuji. Tyto cinnosti byly podrobneji popsany v dotazniku pro dany vyzkum jako typy vyucovacich hodin. V prubehu vyzkumneho setreni tyto ruzne koncipovane vyucovaci hodiny respondenti hodnotili. Pomoci skaly udelovali jednotlivym typum vyucovacich hodin podle oblibenosti body. Po zpracovani vysledku vyzkumneho setreni byly vyucovaci strategie serazeny podle oblibenosti u jednotlivych skupin dotazovanych. Nazory zaku byly konfrontovany s predstavami pedagogu o preferenci vyucovacich postupu zaky. ER