PT - JOURNAL ARTICLE AU - Sigmund, Erik AU - Šnoblová, Romana AU - Nováková Lokvencová, Petra AU - Chmelík, František AU - Sigmundová, Dagmar AU - Groffik, Dorota TI - Příspěvek pohybové aktivity v průběhu školních přestávek k celodenní pohybové aktivitě 9 až 10letých dětí s nadváhou a obezitou: pilotní studie s využitím přístroje ActiTrainer DP - 2011 Jun 1 TA - e-Pedagogium PG - 147--162 VI - 11 IP - 3 AID - 10.5507/epd.2011.040 IS - 12137758 AB - Cílem této studie je zjistit, jak pohybová aktivita (PA) realizovaná během přestávek školního vyučování přispívá k dosažení zdravotně doporučovaného množství denní PA a jak ovlivňuje mimoškolní PA. Pohybová aktivita byla monitorována přístrojem ActiTrainer v průběhu dvou školních dnů u 239 9-10letých dětí (137 dívek a 102 chlapců) ze šesti tříd dvou základních škol v Katowicích v Polsku v únoru 2010. Úroveň PA byla posuzována podle počtu kroků, srdeční frekvence a doby jejího trvání. Třicet a více minut PA během školních přestávek představuje u dívek s nadváhou a obezitou 1 258 kroků, u chlapců s nadváhou a obezitou 1 620 kroků a u dívek (chlapců) s normální tělesnou hmotností 1 336 kroků (1 758 kroků). Děti s 30 a více minutami PA ve školních přestávkách dosáhly signifikantně (p < 0,001) vyššího denního počtu kroků (dívky - 11 357 kroků; chlapci - 11 433 kroků) ve srovnání s méně pohybově aktivními dětmi (dívky - 9 124; chlapci - 8 449). Každodenních 30 minut PA ve školních přestávkách reprezentuje 12,5 % z celodenního počtu kroků u dívek a 16,3 % u chlapců a významně přispívá k vyšší školní i celodenní PA a dosažení zdravotně doporučovaného minima PA.