PT Journal AU Novotna, P TI Proces ziskavani vytvarnych zkusenosti u neslysicich vytvarnych tvurcu SO e-Pedagogium PY 2011 BP 114 EP 131 VL 11 IS 3 DI 10.5507/epd.2011.038 DE Vytvarna vychova; specialni pedagogika; vytvarne umeni; sluchove postizeni; neslysici; kultura neslysicich AB Prispevek je prezentaci vysledku teoreticke prace (disertacni prace) zamerene na rozsireni poznani o vytvarnych cinnostech osob se sluchovym postizenim nejtezsiho stupne - neslysicich. Odborna studie poskytuje hlubsi nahled na vytvarne umeni v kulture neslysicich s cilem popsat a interpretovat proces ziskavani vytvarnych zkusenosti vybranych neslysicich tvurcu. Hlubsi porozumeni tomuto procesu vedlo k formulaci vyznamnych principu konceptu vytvarne vychovy pro neslysici zaky na zakladni skole, ktere muze slouzit jako inspirace k motivacni podpore zaku, k uvolneni tvorivosti a k zachovani schopnosti vytvarne komunikovat pro dalsi obdobi vyvoje. Z obecneho metodologickeho hlediska je prace kvalitativni studii - analyzou rozhovoru a dalsich dat v designu zakotvene teorie. Zavery z vyzkumu jsou uvadeny v souvislostech soucasnych teorii a ramuji koncept predmetu vytvarne vychovy ve vztahu k neslysicim zakum. ER