PT Journal AU Duzikova Kramarova, A TI Neslysici dite ve slysici pestounske rodine SO e-Pedagogium PY 2010 BP 389 EP 403 VL 10 IS 89 DE Pestounska rodina * sluchove postizene dite; socializacni proces * vychovne problemy; odlouceni * odcizeni AB Na svem pracovisti mam v peci tri pestounske rodiny se sluchove postizenymi detmi, ktere maji v dusledku svych zivotnich osudu jeste dalsi zdravotni postizeni a psychicka traumata. Kazda z techto rodin se musela vyrovnat se spoustou obtizi, opustit svuj dosavadni zivotni styl, popripade i svou praci, sve zajmy a zaliby redukovat na minimum a veskery cas venovat temto detem a jejich trapeni a problemum. Museji podstupovat narocne anabaze po ordinacich odbornych lekaru, zvladat problematiku novych diagnoz a terapeuticke postupy pri reseni problemu s vychovou techto deti, uci se pracovat s moderni technikou a hledat kontakty na organizace, ktere jim mohou pomoci.Vychova SP ditete v pestounske peci je velmi narocna a odpovedna cinnost. Vyzaduje obrovske usili, trpelivost a spolupraci pestounske rodiny se spoustou odborniku. Jak se v praxi ukazuje, SP dite v pestounske peci nema pouze sluchovou vadu, ale v drtive vetsine pripadu se casem projevi i dalsi diagnozy jako ocni vada, ADHD, autismus, neurologicke a psychiatricke diagnozy apod. Pestounum velmi chybi dostatek odbornych informaci a pomoc uradu.Velkym problemem se ukazuje nutnost vzdelavani techto deti v skolach pro sluchove postizene. Tyto skoly jsou vetsinou velice vzdalene od mista bydliste SP deti v pestounske peci a tyto nemohou denne dojizdet. Pobyt v internatu znamena odlouceni az odcizeni od nove rodiny, pokud neni dite v pestounske rodine pevne citove zakotveno. Pak muze dochazet k regresi psychickych traumat a k jejich vystupnovani do patologickych projevu jako v pripade jiz zminovaneho chlapce. Rodina i dite se dostava zpet na zacatek, povinna skolni dochazka musi byt resena ne prilis vhodnym zpusobem - integraci s asistentem pedagoga se znalosti znakove reci. A zde opet narazime na problem - vhodne skoly v miste bydliste maji sve asistenty, kteri neznaji ani zaklady znakove reci a tudiz nejsou pro komunikaci tezce SP ditete s pedagogem vybaveni.Vzhledem k tomu, ze zdravotni a psychicky stav ditete je dulezitejsi nez dosazene vzdelani, volime tedy radeji integraci s maximalni peci a pomoci SPC pro SP, pestounu a skolskych pracovniku a s vyuzitim moznosti legislativnich uprav vzdelavani.Pestounskym rodinam velmi chybi spolecenske uznani jejich prace a dostatecna prezentace na verejnosti. Prace s temito detmi je pripravila o cas, nektere pratele, konicky, ale dala jim nove pratele, otevrela pred nimi nove obzory, dala jim zazit i radost z uspechu.Presto u techto obetavych lidi citim velkou lasku k temto postizenym detem, velkou obetavost a entuziasmus, se kterym se do pestounske pece vrhaji bez ohledu na prekazky, ktere na ne cekaji. Berou svou peci o tyto deti jako poslani a bojuji za ne snad jeste vic nez za sve vlastni deti a za to jim patri dik cele nasi spolecnosti. ER