PT - JOURNAL ARTICLE AU - Mizia, Cezary Andrzej TI - Biblical and Non-biblical Time Paradigms in Education and Its Multicultural Environment DP - 2010 Feb 1 TA - e-Pedagogium PG - 110--118 VI - 10 IP - 1 AID - 10.5507/epd.2010.012 IS - 12137758 AB - Příspěvek chce zachytit historicko-antropologickou změnu ve vnímání času v edukační praxi na území dnešní České republiky. Článek se zabývá také vlivem časových paradigmat na vnímaní lidské existence a její smysluplnosti. Časová paradigmata antického a biblického charakteru ovlivňovaly v dějinách postoje k vyučovaní. Antické termíny Chronos a Kairos spolu s lineárním a cyklickým konceptem času vysvětlují možné varianty vnímaní času ve školství. Monochromní a polychromní pojetí času specifikuje jednotlivé kultury a věkové skupiny. Pochopení rozdílů v chápání časových paradigmat napomáhá v zamezení konfliktů a zefektivnění edukace v multikulturním prostředí.