PT - JOURNAL ARTICLE AU - Kantorová, Jana TI - Charakteristika, hodnocení a měření školního klimatu DP - 2010 Feb 1 TA - e-Pedagogium PG - 48--55 VI - 10 IP - 1 AID - 10.5507/epd.2010.007 IS - 12137758 AB - V příspěvku se zabýváme zjišťováním kvality školního klimatu. Jedním z obecných cílů textu je teoretické vymezení základních pojmů - prostředí, atmosféra, klima, vybrané varianty klimatu s důrazem na školní klima. Rovněž sledujeme pět vybraných oblastí školního života, které pokládáme za významné - celkový vztah a motivace ke škole, kvality a kompetence učitelů, pravidla ve škole a kázeň ve vyučování, soudržnost třídy jako sociální skupiny, architektonické, estetické a hygienické aspekty školy. Příspěvek si také klade za cíl přinést nové praktické metody opřené o dlouhodobé zahraniční, a v dnešní době už i naše zkušenosti se školním klimatem. Zatímco v zahraničí, a to jak v Evropě, tak i jinde ve světě, je oblast školního klimatu součástí základních pedagogických disciplín, u nás tento fenomén teprve hledá své pevné místo a stejnou důležitost jako ostatní pedagogicko-psychologické jevy. Nejdůležitějším záměrem celé práce je vypracovat adekvátní výzkumnou metodu (dotazník) pro vlastní výzkum. V rámci empirického šetření jsme kvantitativním výzkumem ověřovali vytvořené dotazníky pro studenty, učitele a rodiče. Pomocí nich jsme posuzovali kvalitu pěti oblastí školního klimatu na gymnáziu. Jednofaktorovou analýzou rozptylu jsme zjistili rozdíly v hodnocení daných oblastí z hlediska studentů, učitelů a rodičů. Srovnáme-li průměrné odpovědi všech tří skupin respondentů, dojdeme k závěru, že všem oblastem školního klimatu vystavili nejlepší vysvědčení učitelé. Uprostřed stojí hodnocení rodičů. Nejhorší pohled mají na tuto problematiku studenti. Získané výsledky se pro nás mohou stát v budoucnu výchozím materiálem pro další výzkumné aktivity v této oblasti. Jako dlouhodobý záměr vidíme snahu navrhnout model tvorby pozitivního školního klimatu pro učitele a ředitele škol (praktické rady a doporučení). Přínos práce vidíme zejména v konstrukci dotazníkové metody a realizaci samotného výzkumu.