PT Journal AU Dobrylovsky, J TI Dlouhodobe trendy ve vyvoji obsahu ucebnic zemepisu pro gymnazia SO e-Pedagogium PY 2009 BP 7 EP 25 VL 9 IS 5 DE Pedagogicky vyzkum; fyzicka geografie; ucebnice geografie; informacni hustota AB Tato studie se zabyva problematikou stanoveni podilu socioekonomicke a fyzickogeograficke problematiky ve stredoskolskych ucebnicich zemepisu. Porovnava vyvoj podilu teto problematiky v ucebnicich pro gymnazia, a to v obdobi od 20. let minuleho stoleti az do pocatku tretiho tisicileti.Na zaklade metodiky kvantitativniho pedagogickeho vyzkumu, formulovane v odbornych publikacich ruznych autoru, se v teto stati dochazi k zaverum, jez predstavuji zasadne novy pohled na otazky stredoskolske vyuky geografie. Vyvojove trendy, jez se v teto praci podarilo odhalit, ukazuji, ze vyznam fyzicke geografie se v gymnazialni vyuce postupne snizoval.Soucasti vyzkumu bylo i overeni, zda se na studenty v dlouhodobem horizontu zvysuji ci snizuji naroky kladene z hlediska ocekavanych geografickych znalosti. Ukazuje se, ze ke snizovani naroku u gymnazialnich studentu skutecne doslo. ER