PT Journal AU Vychova, H TI Specifika a promeny v dalsim vzdelavani dospelych SO e-Pedagogium PY 2009 BP 178 EP 203 VL 9 IS 3 DE Dalsi vzdelavani dospelych; celozivotni uceni; znalostni rozvoj AB Clanek se venuje problematice vzdelavani dospelych, jejichz studium vykazuje - ve srovnani se vzdelavanim beznych studentu pocatecniho vzdelavani - znacne odlisnosti. Respektovani a zohledneni techto rozdilu pri vyuce dospelych predstavuje nezbytnou podminku ucinneho vzdelavaciho procesu. Vedle casovych omezeni je to predevsim odlisna znalostni zakladna dospelych studentu, opirajici se o jiz ziskane pracovni dovednosti a zivotni zkusenosti. Vyuziti tradicnich vyukovych metod v dalsim vzdelavani, aniz by byly upraveny vzhledem k rozdilnym narokum na vyuku dospelych, rozhodne neprispiva k podpore vyssiho zajmu a aktivniho pristupu dospelych k rozvoji jejich znalosti a dovednosti. Vzdelavaci proces dospelych vyzaduje vyraznejsi individualni pristup, vyssi casovou a prostorovou flexibilitu, prizpusobeni kurzu potrebam jednotlivcu a odpovidajici studijni podporu. Podporit iniciativu dospelych v oblasti vlastniho znalostniho rozvoje tak lze, krome nejcasteji vyuzivanych ekonomickych stimulu v podobe financni pomoci pri uhrade vzdelavacich nakladu, prostrednictvim prizpusobeni vzdelavaci nabidky konkretnim, individualnim potrebam dospelych. Mezi takova podpurna opatreni neekonomicke povahy lze predevsim zaradit alternativni zpusoby a studijni moznosti, ktere dospelym usnadnuji ziskavat a dale rozvijet potrebne dovednosti a pripadne i dosahnout pozadovane urovne kvalifikace. ER