PT Journal AU Pechanec, V Kilianova, H Dobesova, Z TI Geoinformaticka gramotnost deti a senioru - mira zjednoduseni a hravosti pro snazsi pochopeni aplikovanych ICT SO e-Pedagogium PY 2009 BP 125 EP 139 VL 9 IS 3 DE Geoinformatika; kartografie; mimoskolni vzdelavani; vzdelavani senioru; vzdelavani zaku AB Informacni a komunikacni technologie (ICT) dnes vyrazne ovlivnuji zpusoby a metody vyuky na vsech stupnich vzdelavani. Aplikovana informatika vstupuje do bezneho zivota stale vice. Mezi nejdynamicteji se rozsirujici aplikacni smery dnes patri geoinformatika - propojeni informacnich technologii a prostorovych vazeb objektu a jevu na zemskem povrchu. Kdo by dnes neslysel ci nepouzil "mapy na webu", GPS navigaci ci nehledal sve bydliste na leteckych snimcich? Ma-li byt techto technologii efektivne vyuzito ve vyuce i v beznem zivote, je potreba cilene a pritom nenasilne vzdelavani vsech vekovych skupin. Pro hlavni vekovou skupinu, studenty strednich a vysokych skol, jsou dnes metody vyuky teto discipliny zformovany v podobe akreditovanych vysokoskolskych studijnich predmetu.Jak ale vzdelavat v teto oblasti zaky 1. stupne zakladnich skol a seniory? Je mozne jim jednoduchou formou vysvetlit zakladni principy oboru a jeho aplikace tak, aby pro ne geoinformatika nebyla strasakem, ale kazdodennim dobrym pomocnikem?Autori v prispevku nabizeji zkusenosti z alternativniho vzdelavani obou jmenovanych skupin.Vzdelavani mladsich skolaku probehlo v ramci Univerzity detskeho veku. Metodou vyuky se stalo divadelni predstaveni s velkym mnozstvim interaktivnich vyklad dokreslujicich aktivit. Vzdelavani senioru probihalo v ramci Univerzity tretiho veku a muselo zohlednit snizene povedomi o ICT, mnohdy az ostych pri praci na PC. V lonskem roce probehly tyto dve naprosto rozdilne prednasky v rozmezi jednoho tydne. ER