RT Journal Article SR Electronic A1 Jirásková, Věra T1 Filozofické a pedagogické aspekty pojmu éthos JF e-Pedagogium YR 2009 VO 9 IS 3 SP 60 OP 73 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-200903-0006.php AB Stať se zamýšlí nejen nad pojmem éthos, ale poukazuje na pojetí éthosu jako hodnoty, která je velmi významná a podstatná jak v našem vztahu ke světu, druhým, sobě samým, tak i v uskutečňování učitelské profese Příspěvek obsahuje pojetí tohoto pojmu užívaného ve filozofii, filozofické etice a v oblasti profesních etik ve dvojí rovině: filozofické a pedagogické. Ve filozofické reflexi poukazuje na zdroje tohoto pojmu a jeho širší významové souvislosti: 1. éthos jako zvyk, obyčej, mrav; 2. éthos jako trvalé smýšlení k dobru; 3. éthos jako celistvost; 4. éthos jako prožitek; 5. éthos jako duchovní výkon. V pedagogické rovině pak sleduje, jak se významové konotace tohoto pojmu otevírají a "ozřejmují" v konkrétní pedagogické zkušenosti, jejíž specifikum je dáno pedagogickou situací.