PT Journal AU Preissova-Krejci a Libuse Cadova, A TI Hodnoceni moralky, zivotnich cilu a postoju u vybraneho okruhu dospivajici mladeze v olomouckem a zlinskem kraji - "Zprava z realizace rozvojoveho projektu" SO e-Pedagogium PY 2006 BP 57 EP 70 VL 6 IS 1 DE Adolescent; antropologie; clovek; edukacni proces; hodnoty a postoje; chovani; mravnost; spolecnost; ucitel; vira; vztah; zak AB Adolescenti predstavuji zrcadlo cele spolecnosti. V souladu s interpretaci kvantitativniho a s podporou dat z kvalitativniho vyzkumu hodnotove-postojove orientace adolescentu muzeme tvrdit, ze soucasna generace dospivajicich je dobrym potencialem, zdravym prvkem nasi spolecnosti. Netreba prvotne napravovat hodnoty a postoje dospivajicich, ale spise prubeh edukacniho procesu, netreba stimulovat mladez k jine nez hermeneuticko-dejinne podminene hodnotove orientaci, zkvalitneni prubehu a vysledku edukacniho procesu zavisi na zkvalitneni vztahu mezi ucitelem a zakem, avsak kriticky bychom meli zhodnotit osobnost ucitele, nikoli jen zaka.Nejdulezitejsim cilem mladych je zalozeni fungujici rodiny. Hmotne statky sice hraji podstatnou roli, ale jejich obstaravani ma smysl vzhledem k zajisteni vsech potreb budovane zakladni jednotky spolecnosti - rodiny. V hodnotove orientaci hraje urcitou roli vzdelani respondentu; volba skoly velmi uzce souvisi s intelektualnim rodinnym zazemim. Jedinci pochazejici ze sociokulturne mene rozvinuteho prostredi maji tendenci k vetsimu vyznavani egoistickych hodnot, jakoz i k zakazanemu jednani (pozivani drog a koureni). Ceska mladez neodvozuje sve hodnotove predstavy z nabozenskych ideji. Heteronomni principy moralky (Desatero, evangelijni postulaty mravnosti ci postulaty transcendentalni etiky) maji na chovani mladeze nadale minimalni vliv. ER