RT Journal Article SR Electronic A1 Hrabí, Libuše T1 Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník ZŠ pomocí dvou metod JF e-Pedagogium YR 2004 VO 4 IS 3 SP 45 OP 54 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-200403-0005.php AB V tomto článku jsou zahrnuty poznatky o vyhodnocování obtížnosti výkladových textů 22 současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník základních škol pomocí dvou metod - dle NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL a pomocí metody dle PRŮCHY. Z dosažených výsledků je zřejmé, že průměrné hodnoty celkové obtížnosti výkladových textů analyzovaných učebnic pomocí obou metod se pozvolna zvyšují od 6. ročníku po 9. ročník. Tyto hodnoty se pohybují od 29,65 a 30,12 bodu po 34,31 a 35,10 bodu. Nižší variabilita byla ve většině hodnocení zjištěna podle NESTLER - PRŮCHA - PLUSKAL. To ukazuje na vhodnější použití této metody.