PT - JOURNAL ARTICLE AU - Hrabí, Libuše TI - Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 8. ročník ZŠ pomocí 2 metod DP - 2004 Feb 1 TA - e-Pedagogium PG - 29--38 VI - 4 IP - 1 IS - 12137758 AB - V tomto článku jsou obsaženy poznatky o porovnání náročnosti textu našich současných učebnic přírodopisu pro 8. ročník základní školy pomocí dvou metod. Analýzy textů byly prováděny metodami dle NESTLER-PRŮCHA-PLUSKAL a dle PRŮCHY. Z dosažených výsledků je zřejmé, že pomocí zvolených metod byly zjištěny ne příliš rozdílné průměrné hodnoty celkové obtížnosti textů učebnic: od 34,62 bodu do 33,97 bodu. Průměrné hodnoty variability celkové obtížnosti textů učebnic a syntaktického faktoru byly zjištěny poněkud nižší postupem dle NESTLER-PRŮCHA-PLUSKAL. Pomocí obou metod se jako nejnáročnější ukázala učebnice nakladatelství FORTUNA a nejméně náročná učebnice nakladatelství SCIENTIA.