PT Journal AU Hrabi, L TI Posouzeni obtiznosti vykladoveho textu ucebnic prirodopisu pro 8. rocnik ZS pomoci 2 metod SO e-Pedagogium PY 2004 BP 29 EP 38 VL 4 IS 1 DE Ucebnice prirodopisu; obtiznost textu; metody hodnoceni obtiznosti textu AB V tomto clanku jsou obsazeny poznatky o porovnani narocnosti textu nasich soucasnych ucebnic prirodopisu pro 8. rocnik zakladni skoly pomoci dvou metod. Analyzy textu byly provadeny metodami dle NESTLER-PRUCHA-PLUSKAL a dle PRUCHY. Z dosazenych vysledku je zrejme, ze pomoci zvolenych metod byly zjisteny ne prilis rozdilne prumerne hodnoty celkove obtiznosti textu ucebnic: od 34,62 bodu do 33,97 bodu. Prumerne hodnoty variability celkove obtiznosti textu ucebnic a syntaktickeho faktoru byly zjisteny ponekud nizsi postupem dle NESTLER-PRUCHA-PLUSKAL. Pomoci obou metod se jako nejnarocnejsi ukazala ucebnice nakladatelstvi FORTUNA a nejmene narocna ucebnice nakladatelstvi SCIENTIA. ER