RT Journal Article SR Electronic A1 Herden, Jaroslav T1 Školní formy sémantické analýzy JF e-Pedagogium YR 2003 VO 3 IS 88 SP 155 OP 159 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-200388-0020.php AB Každá situace, která před žákem stojí ve formě problému, se z počátku jeví jako blíže nediferencovaná. Ne, že by její struktura neexistovala, ona jen do té chvíle nebyla odhalena. Učit se tedy znamená organizaci objevit, tj. při poslechu pochopit, jak je vnímané dílo uspořádáno, nalézt jeho dílčí stavební prvky a jejich vzájemné vztahy. Vokální, instrumentální, pohybové a hudebně dramatické aktivity v hodinách hudební výchovy vytvářejí předpoklady pro dešifrování takových sémanticky významných detailů. Žák se připravuje, aby mohl odpovědět na dvě zásadní otázky: Jaká je poslouchaná hudba? - Proč je právě taková? Příklady sémantických analýz [1 - 4] modelují ideální situace k vyčleňování prvků, k srovnávání odlišných hudebních obrázků a k posouzení funkčnosti jejich záměrných proměn.