PT - JOURNAL ARTICLE AU - Herden, Jaroslav TI - Školní formy sémantické analýzy DP - 2003 Dec 1 TA - e-Pedagogium PG - 155--159 VI - 3 IP - 88 IS - 12137758 AB - Každá situace, která před žákem stojí ve formě problému, se z počátku jeví jako blíže nediferencovaná. Ne, že by její struktura neexistovala, ona jen do té chvíle nebyla odhalena. Učit se tedy znamená organizaci objevit, tj. při poslechu pochopit, jak je vnímané dílo uspořádáno, nalézt jeho dílčí stavební prvky a jejich vzájemné vztahy. Vokální, instrumentální, pohybové a hudebně dramatické aktivity v hodinách hudební výchovy vytvářejí předpoklady pro dešifrování takových sémanticky významných detailů. Žák se připravuje, aby mohl odpovědět na dvě zásadní otázky: Jaká je poslouchaná hudba? - Proč je právě taková? Příklady sémantických analýz [1 - 4] modelují ideální situace k vyčleňování prvků, k srovnávání odlišných hudebních obrázků a k posouzení funkčnosti jejich záměrných proměn.