PT - JOURNAL ARTICLE AU - Hrabí, Libuše TI - Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 7. ročník ZŠ pomocí dvou metod DP - 2003 Aug 1 TA - e-Pedagogium PG - 19--25 VI - 3 IP - 4 IS - 12137758 AB - Tento článek obsahuje poznatky o porovnání náročnosti výkladových textů šesti současných českých učebnic přírodopisu pro 7. ročník základní školy pomocí dvou metod. Metody analýz byly zvoleny dle NESTLER-PRŮCHA-PLUSKAL a také dle PRŮCHY. Z dosažených výsledků hodnocení vyplývá, že pomocí obou metod byly zjištěny obdobné průměrné hodnoty celkové obtížnosti učebnic: 32,22 bodu a 31,81 bodu. Nižší variabilita byla zjištěna postupem dle NESTLER-PRŮCHA-PLUSKAL, což ukazuje na vhodnější použití této metody. Pořadí náročnosti učebnic bylo zjištěno shodné pomocí obou metod. Nejnáročnější se ukázala učebnice nakladatelství NOVÁ ŠKOLA, následující pak PRODOS, FORTUNA, SPN, SCIENTIA a nejméně náročná učebnice nakladatelství JINAN.