PT - JOURNAL ARTICLE AU - Hrabí, Libuše TI - Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ pomocí dvou metod DP - 2003 Apr 1 TA - e-Pedagogium VI - 3 IP - 2 IS - 12137758 AB - Článek obsahuje poznatky o porovnání náročnosti výkladových textů šesti českých současných učebnic přírodopisu pro 6. ročník základní školy pomocí dvou metod. Metodické analýzy byly zvoleny dle NESTLER - PRůCHA - PLUSKAL a dle PRůCHY. Z výsledků hodnocení vyplývá, že pomocí obou metod byly zjištěny obdobné průměrné hodnoty celkové obtížnosti učebnic - 30,12 bodu a 29,65 bodu. Avšak nižší variabilita byla zjištěna postupem dle Nestler - Průcha - Pluskal. To ukazuje na vhodnější použití této metody. Sekvence v náročnosti učebnic byly dosaženy shodné pomocí obou metod. Nejnáročnější se ukázala učebnice nakladatelství PRODOS, následně JINAN, FORTUNA, SPN, NOVÁ ŠKOLA a nejméně náročná učebnice nakladatelství SCIENTIA.