RT Journal Article SR Electronic A1 Steinmetz, Karel T1 Pohyb, čas a prostor v hudbě JF e-Pedagogium YR 2002 VO 2 IS 1 SP 64 OP 76 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-200201-0007.php AB Autor nahlíží na některé aspekty problematiky vztahu pohybu, času a prostoru v hudbě, od koncepcí filozofických (H. Bergson, L. Bielawského "pásmová teorie času") až k pohledům hudebně teoretickým, estetickým a zvláště hudebně psychologickým. Jako klíčový zde samozřejmě figuruje pojem hudebního času, který je uváděn do souvislostí s časem mimohudebním (např. fyzikálním /astronomickým/, ekologickým, biologickým, historickým apod.). Z těchto "mimohudebních časů" je pro hudbu a její apercepci jistě nejdůležitější čas fyzikální (trvání> určitého hudebního úseku v minutách, sekundách apod.). Ten je kontinuální, zcela "objektivní" a vzhledem ke své přesné měřitelnosti zůstává hlavní empirickou bází pro zkoumání hudebního dění po stránce časové. Čas hudebně strukturální, tj. čas hudební, je vyjádřen bohatostí vnitřního členění celku. Je subjektivní, prožitkový a ne vždy přesně měřitelný (jeho délka závisí třeba na subjektivně voleném tempu interpreta, včetně subjektivní míry agogiky ap.) V závěru studie je také sledována prostorová dimenze hudby.